اعتدال و میانه روی در انفاق

ساخت وبلاگ

بررسی از مرجع اعتدال طبق کپی رایت و بررسی از مرجع میانه طبق کپی رایت روی در بررسی از مرجع انفاق طبق کپی رایت

1. و الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً: و [عباد الرحمن] کسانی [هستند]که وقتی بررسی از مرجع انفاق طبق کپی رایت کنند اسراف نمی کنند و سخت گیری[هم] نمی کنند و بین آن بررسی از مرجع میانه طبق کپی رایت روی می کنند و به طور متعارف انفاق می کنند(فرقان:67)

2. و إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاءَ رَحْمَةٍ مِّن رَّبِّکَ تَرْجُوهَا فَقُل لَّهُمْ قَوْلًا مَّیْسُورًا (28) وَ لَا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِکَ وَ لَا تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا (29) إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاءُ وَ یَقْدِرُ ۚ إِنَّهُ کَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیرًا بَصِیرًا (إسراء: 30) و هرگاه از آنان [= مستمندان‌] روی برتابی، و انتظار رحمت پروردگارت را داشته باشی [تا گشایشی در کارت پدید آید و به آنها کمک کنی]، با گفتار نرم و آمیخته با لطف با آنها سخن بگو! هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن [و ترک انفاق نکن] و بیش از حدّ نیز گشاده دستی مکن، تا مورد سرزنش و فقیر بنشینی [ و از امورت بازبمانی] / پروردگار تو در رزق هر کس که بخواهد گشایش مى‌دهد، یا تنگ مى‌گیرد، زیرا او به بندگانش آگاه و بیناست.

پی نوشت:

الف. معنای قَوام:

1. أحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- و کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً قالَ الْقَوَامُ هُوَ الْمَعْرُوفُ(الکافی (ط.الإسلامیة)؛ ج‌4، ص: 56. الحدیث صحیح).

2.  و الْقَوَامُ الْوَسَطُ‌(کتابُ من لا یَحضُره الفقیه؛ ج‌2، ص: 64).

3. و حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِیدِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِیُّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَدِیدٍ عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ.......... وَ الْقَوَامُ وَ ضِدَّهُ الْمُکَاثَرَةَ(این حدیث در بیان 75 لشکر عقل و جهل- کافی، ج1، ص22).

4. عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ یُونُسَ بْنِ یَعْقُوبَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ وَاقِدٍ اللَّحَّامِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَوْ أَنَّ رَجُلًا أَنْفَقَ مَا فِی یَدَیْهِ فِی سَبِیلٍ مِنْ سَبِیلِ اللَّهِ مَا کَانَ أَحْسَنَ وَ لَا وُفِّقَ أَ لَیْسَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى- و لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ(بقره:159) یعْنِی الْمُقْتَصِدِینَ.( الکافی (ط.- الإسلامیة)؛ ج‌4، ص 53)

امام صادق علیه السلام:  اگر کسی همه آنچه دارد را در راه خدا انفاق[ = خرج] کند احسان نکرده است و توفیق نیافته است. آیا خداوند نمی گوید: "با دستانتان [خودتان را] به هلاکت و نابودی نیدازید و احسان کنید که خداوند محسنین را دوست دارد" محسنین یعنی میانه روان.

ب. معنای محسور و احسار و شان نزول آیه 29 إسراء:

ادامه مطلب
جهل به قبله...
ما را در سایت جهل به قبله دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : tasbeehc2 بازدید : 112 تاريخ : چهارشنبه 30 آبان 1397 ساعت: 1:27